lördag 13 december 2014

Kycklinghjärtan!


 I torsdags handlade jag kycklinglever till mig och Kia, Felix fick en av rapsgriskarréerna som var kvar. Precis berdvid levern fanns en produkt jag aldrig riktigt lagt märke till, till samma pris som kycklinglever: kycklinghjärtan!  Jag blev omgående nyfiken.  Det har ju varit jakttider och vilthjärtan är ju ofta talat om som en delikatess, oftast kanske rökt då, men jag har också hört om slow-cook-varianter.  Så jag köpte, det kostade bara 20 spänn för ett tråg, så vad spelade det för roll?
Väl hemma sökte jag lite på nätet och insåg att kycklinghjärtan lånar sig väl till smårättsmat, typ yakitorispett.  I all beskrivningar stod det att man skulle starta med att skölja hjärtana väl för att få bort ev. kvarvarande blod, det är ju hjärtan trots allt :-)  Sagt och gjort.  Men i ärlighetens namn var dessa hjärtan väldigt rena från blod, såg knappt en röd strimma i sköljvattnet.



Sedan körde jag hjärtana marinerade i sous viden, från början hade jag tänkt ett dygn, men allt jag läst på nätet verkade indikera att de inte var så omöra trots allt, så jag nöjde mig med 2h, på facila 58 grader.   Det var en ren gissning, jag tog det från ett vilthjärterecept och trodde kanske att det skulle vara lite lågt för kyckling, men jag tänkte ju ändå fräsa på senare.  I efterhand kan jag väl säga att visst kan man öka temperaturen en hel del, så blir frästiden aningen lägre.  Eftersom det är kyckling finns ju visst önskemål om att döda bakterier ändå.
Marinaden var en koreansk marinad jag sparat sedan tidigare.  Kommer inte ihåg exakt, men det lär ha varit gochujang, soja, vitlök, sesamolja och något sött, kanske mirin,honung eller råsocker.
Efteråt testade jag att bara grilla på ett grillspett, det funkade helt OK, men lite extra salt och peppar är inte fel, och personligen tror jag mer på lite mer frityryta, d.v.s. stekt i olja, snarare än torr grillning.  Det kom att testas kommande dagar, för jag sparade hjärtana i kylskåpet för nya äventyr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar